Met de JONGCD&V afdeling Deinze/Nevele dragen wij sensibilisering hoog in het vaandel en onze ZAT-actie ( Zonder Accidenten Thuis ) past daar perfect in.

Het nieuws stond er de laatste tijd bol van : jongeren die laveloos een fuif verlaten, achtergelaten worden door vrienden, dronken achter het stuur kruipen en noem maar op. Tijd voor onze jongerenafdeling voor een doeltreffende en leuke actie.

Het idee was simpel : enkel lokale fuiven aandoen, heel veel jongeren aanspreken en hen even duiden waarom het zo belangrijk is hun vrienden een handje te helpen wanneer deze iets te diep in het glas hebben gekeken. Om hen te belonen voor het opnemen van deze verantwoordelijkheid kregen zij van ons een dikke oranje like! Om hen ook nog wat plezier te bezorgen waren deze duimpjes ook nog eens voorzien van een lichtje, ook handig voor zij die nog te voet naar huis moesten.

De avond ging van start op de Chirofuif XL in Landegem en ging rond 23u verder in de Brielpoort in Deinze waar op dat moment de muurfuif aan de gang was. Ongeveer 1000 likes werden die avond uitgedeeld, wij hopen op deze manier ook ons steentje bij te dragen aan een samenleving waar het voor kinderen veilig is om te fuiven en nadien ook veilig thuis te geraken.

Onze actie werd ook opgepikt door de lokale media, het artikel van het Nieuwsblad vind je hier, voor Het Laatste Nieuws kan je hier terecht.